Het laatste innovatienieuws
IE-exposant The Great Bubble Barrier bereikte een mijlpaal, kippenhouder Kipster kreeg de prijs voor meest uitdagende onderneming van Nederland en het Nederlandse bedrijf FORU-Solution gaat olie opruimen in Saoedi-Arabië. Er gebeurde weer veel in innovatieland deze maand. We zetten een aantal niet te missen nieuwtjes op een rijtje.
Eerste permanente Bubble Barrier geplaatst in Amsterdam
De eerste permanente Bubble Barrier van IE-exposant The Great Bubble Barrier is in Amsterdam geplaatst. Het systeem haalt met een scherm van luchtbellen drijvend plastic uit het water van het Westerdok. The Great Bubble Barrier testte het systeem eerder al in de IJssel, bij Deltares en bij de rioolwaterzuivering van PWN. De plasticvanger in Amsterdam is de eerste die daar voor langere tijd plastic zwerfafval moet gaan verzamelen, drie jaar om precies te zijn.
Lees meer over de permanente Bubble Barrier op De Ingenieur.
Innovatief geluidsscherm levert meer energie dan verwacht
Het revolutionaire nieuwe type geluidsscherm Solar Highways zet zonlicht effectiever om in elektriciteit dan werd verwacht. Het unieke aan de zonnepanelen, die tevens geluid weren, is dat ze aan twee kanten licht opvangen. Zo kunnen ze in elke richting geplaatst worden en zijn ze niet afhankelijk van de richting van de weg waarbij ze geplaatst worden. Begin dit jaar werden de schermen bij de A50 geplaatst. Nu blijkt dat de opbrengst zo’n 20% hoger is dan verwacht. Dat is genoeg energie voor zestig huishoudens of om een miljoen kilometer elektrisch te rijden.
Lees het hele artikel op de website van TNO.
Kipster wint de Challenger50-award van 2019
Duurzame kippenhouder won deze maand de Challenger50-award, de prijs voor meest uitdagende onderneming van Nederland. De kippen van het duurzame bedrijf krijgen reststromen te eten, zoals afgedankt brood. Zo hoeft er niet apart soja of maïs voor ze te worden verbouwd. De energie voor de boerderij wordt opgewekt met zonnepanelen op het dak en de kippen worden beter behandeld dan in de reguliere branche. Onlangs bracht Kipster samen met supermarktketen Lidl ook gehaktballen op de markt gemaakt van zogenaamde “leghaantjes”. Het is gebruikelijk om de haantjes onder legkuikens meteen te vergassen, ze leggen immers geen eieren. Hoewel de haantjes relatief veel voer nodig hebben in verhouding met het weinige vlees dat ze opleveren, laat Kipster ze toch opgroeien. Zo hoeven er per saldo minder kippen gedood te worden voor onze vleesconsumptie.
Lees verder over Kipster op Sprout.
Innovatieproject wordt startup: Robot Sara verlaagt werkdruk in de zorg
SARA, de “Robot-zorg-collega” van het Eindhovense bedrijf Bright Cape werd ontwikkeld voor een project dat startte als onderdeel van een Europees EIT Digital Innovatieconsortium, bedoeld om de werkdruk in de zorg te verminderen en de zorgkwaliteit te borgen. SARA-robots kunnen vooral een goede aanvulling zijn op ouderenzorg. Ze zoeken bijvoorbeeld contact met patiënten door verhalen te lezen of filmpjes te laten zien en kunnen met patiënten een eenvoudige conditietraining doen. SARA werkt al in twee Nederlandse zorginstellingen: Zorggroep Elde Maasduinen en TanteLouise in Bergen op Zoom. Nu blijkt het succes van deze Social & Autonomous Robotic health Assistent zó groot, dat SARA begin volgend jaar verdergaat als zelfstandige startup.
Meer weten over SARA? Lees verder op Innovation Origins.
Nederlandse startup lanceert zonnepanelen op opleggers
Zonnepanelen in de logistiek zijn geen nieuws: veel daken van distributiecentra liggen er vol mee. Maar nu wil de Nederlandse startup IM Efficiency ook de eerste Nederlandse trucks uitrusten met zonnepanelen. Het bedrijf ontwikkelde een systeem waarmee de zonnepanelen op het dak van trailers geplaatst kunnen worden. Dat moet een grote duurzaamheidswinst opleveren, stelt IM Efficiency. Volgens de startup kan hun zogenaamde SolarOnTop-systeem wel 5,5% brandstofbesparing in het vrachtvervoer opleveren.
Lees meer op Logistiek.nl.
Nederlands bedrijf vindt oliestofzuigers voor op zee uit
Met het apparaat van het Nederlandse bedrijf FORU-Solution kan gelekte olie ter grootte van 40.000 vaten binnen 24 uur uit zee gehaald worden. Het bedrijf sloot al een deal met de grootste oliemaatschappij ter wereld: Saudi Aramco. Aramco wil op elk van zijn 250 schepen een Floating Oil Recovery Unit verplicht maken. Dit is een soort boei die middenin een gelekte olievlek gezet kan worden en al drijvend de olie opzuigt. Daar is veel behoefte aan: in 2018 lekte er wereldwijd ongeveer 116.000 ton olie de zee in. Hoewel er steeds minder grootschalige rampen bij olietankers voorkomen, is er nog nooit zoveel olie de zee in gelekt als de afgelopen 24 jaar.
Luister naar het verhaal van FORU op de website van BNR.